dinsdag 29 maart 2016

gedroogd fruit en harder sparen

In het financieel dagblad staat een positief stuk over Raisin. Een Duits initatief waar spaarders hun geld over de grens kunnen inleggen. Zo kan je spaargeld wat harder groeien. Hoe mooi is dat?

Op zich natuurlijk mooi. Over de grens zijn de spaarrentes hoger, tot een procent of 2,5 (voor meerdere jaren vast).

Sparen is redelijk veilig, dus voor mensen die aandelen te eng vinden, is dit zeker een optie om een naar te kijken.

Via die site (nee, ik krijg r niets voor) kun je kijken wat je aan rente kunt krijgen bij een spaarrekening op een bank in diverse landen in Europa.
Alle aangeboden spaarconstructies vallen onder de ECB regels, dus onder hetzelfde regime als ons depositiegarantiestelsel, waarbij de eerste 100.000 euro inleg van een spaarder bij een bepaalde bank altijd weer wordt teruggeven, ook als de bank failliet gaat. En die regels zorgen ook voor een behoorlijk lage kans dat die bank failliet gaat.
Wel vind ik het een nadeel dat er nergens iets staat over welke soort risico dan ook. Dat is in Duitsland misschien niet verplicht , misschien zijn wij onderhand een beetje verwend met de AFM regels.
Zelf weet ik niet helemaal zeker of een Portugese bank helemaal even veilig is als de ING, maar de ECB zorgt behoorlijk voor bank veiligheid. Voor m'n werk moet ik die regels soms doorploegen, en geloof me: het zit behoorlijk in elkaar. Ik lees ook nooit wat (in FD of ergens anders) over bijzondere risico's binnen Europa. Op spaargebied dan, voor kredieten verschillen de risico's per land wel een beetje omdat de economie in sommige landen wat anders of minder loopt. Maar ook daar weinig spectaculairs waar ik me zorgen over maak. Natuurlijk geldt hierbij wel: als er anderen meer weten, leer ik natuurlijk graag bij. Dan lees ik vast iets interessants in de comments.

De site is in het Duits, maar spreekt redelijk voor zich. De rente en de mogelijkheden hangen af van de hoeveelheid geld die je kunt missen, en hoe lang je het wilt vastzetten. En via de site kun je dan direct doorklikken om het te regelen. Da's al een stuk makkelijker dan alles zelf uitzoeken. Al mag dat ook.
Wel rekent de site kosten voor dit uitzoek- en doorklikgemak. Tja, service kost iets. Het voordeel is geloof ik wel, dat je dan niet bij elke bank een account hoeft aan te maken. Je mag ook zelf naar zo'n bank toegaan voor een account, al weet ik niet of dat altijd online kan (en sommige banken zitten toch iets voorbij omfietsafstand) Ik heb nog niet nagekeken hoeveel.

Overboeken (van inleg, en van rente) moet tegenwoordig een makkie zijn binnen Europa (dat staat verplicht in de wet), dus mag niet eens een problem zitten. En banken mogen er niets voor rekenen. Dus voor de praktische zaken zou alles inderdaad moeten kunnen werken. Al kan het zijn dat je sommige communicatie van de bank (brieven, nieuwsbrieven) in de locale taal krijgt. Ik weet niet of je daar iets door kunt missen. Met Google translate kun je van elke tekst een idee krijgen waar ie over gaat, dus zelfs dat is dan op te lossen.

Het feit dat we het monopolie van onze grootbanken (Rabo, ABN, ING) zo kunnen doorbreken, vind ik persoonlijk positief. Houd ze actief.
En als andere economien meer bieden voor spaargeld, is dat een goede manier om geld te verdienen en geld te laten stromen naar waar het blijkbaar nodig is. Een positief aspect van het kapitalistisch system, laten we dat gebruiken.
Ik denk dat ik er serieus naar ga kijken - wel na het kopen van het huis en de verbouwing. En die staan voor de komende 2 weken op de planning, dus bij ons is het spaarpotje best wel leeg even... Dus nu even niet. Maar iemand anders die wat meer rente wil gaan halen, gun ik de link wel. Hoe interessant is een hogere rente bij een EUbank?

Heeft iemand uberhaupt ervaring met een rekening bij een bank in het (Europese) buitenland?

2 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen ervaring mee. Wel heb ik over dit onderwerp gelezen en het depositogarantiestelsel geldt ook in de andere landen. Dus het geld krijg je waarschijnlijk wel terug, maar de vraag is of je de beloofde rente ook daadwerkelijk krijgt als zo'n bank in de problemen raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de banken die op de website staan, zijn reguliere banken. Ik heb niets gehoord over banken die failliet gaan in Duitsland of Portugal. Dus ik schat de kansen dat je je rente krijg, net zo hoog als bij de SNS of ING.

    BeantwoordenVerwijderen