zondag 6 maart 2016

De strijd met mijn innerlijke eekhoorn.

Mijn innerlijke eekhoorn is een beetje onrustig voor de verhuizing. Gaat het wel goed komen met de voorraden? En ik wil die innerlijke eekhoorn graag rustig houden, want ik slaap anders echt minder.

In ons niuwe huis hebben we namelijk minder ruimte, in ieder geval minder vierkante meters dan ons huidige huis. Nu gebruiken we in dit oude huis 1 of 2 kamers eigenlijk niet, en als ik dat tel heeft ons nieuwe huis precies genoeg vierkante meters. Maar de kasten zitten op andere plekken, en bijvoorbeeld in de keuken waarschijnlijk toch ietsje minder dan we nu gewend zijn. En de bijkeuken werkt ook net anders, en....

Nu is dit huis ook een stuk dichter bij alle soorten winkels. En manlief gaat vaker thuis zijn, door enkele ontwikkelingen op het banenfront. Hij zal dus meer huishouden oppikken, en makkelijk een boodschapje tussendoor kunnen doen.
Dus dat moet gewoon goed gaan komen he? Gewoon wel he? Toch?

Nououououou, zegt het stemmetje in mn hoofd. Wat doe je dan met alle voorraad die je nu hebt? Kun je zonder dat? Je had toch de afgelopen jaren aardig zitten optimaliseren en alle voorraad die je niet gebruikte, er netjes uitgewied. Dus minder dan dat kan dan niet he? Of wil je mis gaan pakken? Of de goedkoper aanbiedingen niet kunnen kopen, omdat het niet in de kast past?

Neee! Natuurlijk wil ik niet dat we mis gaan pakken. Het idee! Dat is eng. En de kruiden halen we soms bij speciale winkels, daar wil je dan genoeg van hebben tot de volgende (zeldzame) keer dat we daar komen. Zonder de juiste kruiden zitten, dat proef je echt. Dat kan niet hoor!

Dus nog een keer rekenen hoeveel planken we nu gebruiken, en wat er minder kan (misschien kan die 4, 5e en 6e waterkan wel weg. Enzo). En dan terugpraten tegen het stemmetje: zie je wel, het kan best. Misschien komen we 30 cm plank te kort voor de voorraad, maar dat redden we toch wel?

"En je kleren dan? En alle leuke dingen voor Justin Case die je op zolder hebt liggen? Gaat dat ook wel goed? Gaat dat allemaal passen? Of ga je weer weggooien en dingen tekort komen?" piepte mijn IE door.
Lastig beest zeg!
Zeker omdat we hier aardig aan het opruimen zijn geslagen om het OudeHuis netjes en presentabel te maken voor foto's en bezichtigingen. Dus er blijkt vanuit allerlei kasten en dozen nog wat ingeschikt en weggegooid te kunnen worden. Dat staat steeds ruimtelijker -dus mooi volgens de verkoopstyliste. Maar mijn IE heeft nog wel eens een aanvalletje.
Tot nu toe heb ik nergens tekort aan gehad, of misgegrepen. Ook niet met dit koude en natte weer, en af en toe een drukke werkweek. Dus ik vind zelf dat het nog wel losloopt. Maar mijn IE hupt regelmatig onrustig.

Maar we zullen het zien. Met de verhuizing (waarbij sommige oude spullen van pas gaan komen en daarna weg mogen) en er na. Als we hopelijk tevreden en met onze fijne spulletjes in ons NieuwHuis zitten.
Enne Pennie: boeken weggooien doen we niet, schilderijen ook nauwelijks en manlief noch ik houden van witte muren. Ik weet niet wat Marie van ons huis gaan vinden, we gaan wonen zoals wij het er mooi uit vinden zien en zoals wij ons prettig in huis kunnen bewegen (of niet bewegen als we lekker zitten te lezen). Want dat is de beste manier om die innerlijke eekhoorn te verslaan: genieten van wat er is, of rustig maken wat je mist.

Dat is het goede leven!

Als er nog mensen zijn met (niet-Marie)tips over balans bij verhuizen en opruimen en voorraad: heel welkom. Wanneer gooi je iets niet weg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten