zondag 22 november 2015

Geld is macht. Wat doe je er mee?

In veel consuminderblogs lees ik dat mensen consuminderen vanwege een beperkt budget. Toch is het voor mensen die juist geen beperkt budget hebben, nog belangrijker dat ze consuminderen. Vind ik dan. En zonder budget dwang is het net zo moeilijk als afvallen. Dus ik vind dat degenen die dat doen, applaus mogen krijgen (ipv zure opmerkingen).

Ik begrijp heel goed dat mensen met een beperkt budget consuminderen. Want met consuminderen strijk je zelf de winst meer dingen in je leven te doen, en van grip op je leven. Je kan betere keuzes maken. Je krijgt meer ruimte met hetzelfde geld. Of meer lol voor hetzelfde geld. Of gewoon minder stress en eindelijk wat lol voor hetzelfde geld. En als je uit de schuld komt (of blijft), is je stress helemaal een stuk lager. Allemaal winst voor jezelf, waardoor je met je eigen inzet je leven een stukje kunt verschuiven van vervelend naar heerlijk.

Maar voor de mensen die al een heerlijk leven hebben, is consuminderen belangrijker.
Ik ga hier de discussie niet aan wat een ruim budget is, dat hangt af van je situatie, karakter, en nog een paar dingen. Maar ik wil wel een paar termen vooraf definieren, want ik wil commentaar op mijn centrale gedachte, en niet op definitiekwesties.
Ik ga voor dit blog uit van mensen die na hun uitgaven (luxe of niet), geld overhouden. Dat noem ik hier mensen met een ruim budget. Wat luxe is, komt in een ander blog. En hoe je daarmee omgaat, is nog een ander blogbericht.

We focussen nu even op het overgehuden geld, want dat representeert macht. Als je geld overhoudt, kun je dat buiten jezelf besteden. Je kan dus zeggen dat deze mensen besloten hebben geld=macht niet voor zichzelf nodig hebben.
Ik denk dan aan macht als:
De macht om te investeren in een goed doel.
Of om een buurvrouw te helpen naar haar zieke moeder te komen.
Of om aandelen te kopen in Shell.
Of om via crowdfunding een nieuw product te laten ontstaan.
Of om je zus een borstvergroting kado te doen.
Of om duurdere producten te kopen die geproduceerd worden op een manier die je wilt bevorderen.
Of om ondernemer in India te microfinancien via kiva.
Of om te sparen en je bank te laten investeren in de doelen die zij goed en rendabel vinden.
Of om een groot huis te kopen en er een logeerhuis voor zieke kinderen van te maken.
Of om een maaltijd voor een dakloze te betalen.
Of om je collega een bos bloemen te geven nu haar kat is overleden.
Of.......
En ik hoop dat mensen-die-geld-overhouden hun stukje geld=macht gebruiken op een verstandige manier. Niet dat ik een keuze op wil dringen. Hun keuze is hun keuze.

En hoe meer geld je overhoudt, hoe meer macht je hebt.
En zoals bij alle machthebbers die we op deze wereld hebben, hoop je dat ze naar een mooie wereld streven waar we allemaal een goed leven in kunnen hebben.
Een hoop consumenten zijn zichh tegenwoordig bewust van de macht die ze hebben. Maar zouden mensen die geld  overhouden, zich bewust zijn van hun keuzemogelijkheden en van hun macht?

Wat denken jullie?
En zien jullie mogelijkheden om daar nog iets in te verbeteren? Zijn er nog manieren om die macht beter in te zetten, of samen te bundelen?

2 opmerkingen:

  1. Ik investeer een deel van het geld wat ik overhoud in de fonsen van een groene bank maar ook in een indexfonds dus helemaal consequent ben ik niet. ;)
    Uiteindelijke doel van het geld is minder werken zodat ik vrijwilligerswerk kan doen (doe ik al vanaf 2008) en wat mantelzorg, maar ook eerder mijn baan kan opzeggen en jiet door hoef tot 67. Werk nu al een halve baan. Dus deels dingen voor mezelf en deels dingen voor een ander. Maar het fijne vooral is het gevoel dat ik zelf kan beslissen over mijn leven en hoe ik dat inkleed en dat geeft een groot gevoel van vrijheid. Dat ik daar vakanties, dure spullen en geldsmijterij voor inlever is niet erg. Sterker nog, dat is ook een soort sport, hoe doe ik meer voor minder en belast ik de aarde en alles wat daarop leeft het minste. Dat is ook macht. De grote bonus is het gevoel van tevredenheid over hoe ik mijn leven leef. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bonus van vrijheid (van keuze en van tijd etc) is voor veel mensen mentaal onhaalbaar: "dat lukt me toch niet". Keuzes, he. En misschien vinden mensen het ook wel eng: luxe inleveren voor iets vaags als vrije tijd. Of een goed doel, waarmee je de wereld toch niet helemaal redt misschien.
    Top dat je zo voor jezelf kiest, en het zo redt. Ik hoop je nog eens na te kunnen doen; over 2 jaar staat mogelijk de hypotheek op 0 en kan de auto er uit. Als alles goed gaat met het huizen en bieden......

    BeantwoordenVerwijderen