woensdag 3 juni 2015

review: AFAS Personal

Bij de consumentenbond had ik goede zaken gelezen over AFAS Personal. Dus toen ik een kortingscode voor 3 maanden premium kon krijgen, leek me dit een goede manier om aan ons overzicht te komen.
Aanmelden en inloggen liep soepel.
Bewust gekozen voor gegevens via bestanden inladen, ik wilde geen wachtwoorden bij AFAS hebben. Mogelijk later, nu nog even niet.
Dat inladen was simpel. De stappen zijn goed te vinden, en voor elke bank van duidelijke en heldere stappenuitleg voorzien. Liep als een trein, ook bij VL die geen ITer is.

De app downloaden, ging ook prima, zowel bij Lief als bij mijn smartphone. En de gegevens die we via de website hadden ingelezen, kwamen er via de smartphone keurig uit.
We konden zelfs de paar transacties die niet automatisch geklassificeerd waren, via de app in een categorie zetten. Liep ook als een trein.
De categorien heeft die AFAS heeft bedacht komen waarschijnlijk van het NIBUD. Die categorien geven wel een volledig overzicht, maar voelt een beetje als een dwangbuis. IK hoef geen inzicht in mijn diverse soorten verzekeringen (daar heb ik er een aantal gewoon niet van, koppelverkoopje?), maar wil graag meer inzicht in mijn soorten sparen.
Je kan er eigen categorien bij zetten, maar dat lost het niet helemaal op. Je zit nu eenmaal in dit voorgebakken stramien.
Je kunt ook onafhankelijk van de categorien labels hangen aan uitgaven. Die labels komen echter niet goed terug in overzichten. Voor ons betekent dat dat de kosten van de bruiloft niet goed te scheiden zijn van de andere uitgaven. Jammer.

Maar anderhalf jaar aan rekeningen van 2 personen inlezen en dan 20 regels niet kunnen toewijzen aan een categorie, da's best goed. Wat automatisch is toegedeeld klopt redelijk, of is makkelijk via het transactieoverzicht aan te passen. Dus dat heeft AFAS wel heel goed geautomatiseerd.

Wat even puzzelen kostte, is hoe we de onderlinge rekeningstromen kunnen regelen.
We hebben op 1 account Lief's rekeningen, mijn rekeningen en onze rekeningen ingelezen. En alles telt op. Dus als ik geld overmaak naar de gezamelijke rekening, telt dat bedrag bij de gezamelijke rekening als inkomen. Ja, dan heb ik wel een hoog inkomen.
Dat was even transacties omboeken. De categorie "overboekingen" wordt in de totalen ontdubbeld en weggelaten, dus dat helpt.
Voor het omboeken heeft AFAS (alleen op de website) een behoorlijke zoekfunctie, waarbij je op diverse manieren 1 of meerdere transacties kan aanpassen. Werkt heel behoorlijk gebruikersvriendelijk. Kost nog steeds wat tijd als je anderhalf jaar moet bijwerken, maar 2 uur is dan nog zo gek nog niet.

Grappig vind ik het vergelijken met anderen (via NIBUD cijfers). Dan wordt bdugetteren echt een sport. Dat is een goede functie.

Ik woon blijk te voor gemiddelde kosten. Nou ja - nadat ik het maximale heb bijgestort in mijn hypotheek. Als ik dan gemiddeld ben, dan moeten de maandelijkse lasten dus eigenlijk wel meevallen. Begin ik me accut af te vragen af hoe anderen het redden in een maand.
Maar aan de vrije tijds uitgaven te zien, leven we inderdaad luxe. We geven daar een paar honderd meer uit dan gemiddeld. Al vind ik een bedrag van ca. 250 euro per maand gemiddeld voor vakantie + kado's + uitstapjes + loterijen + verenigingen niet hoog, zeker niet als ik "mijn groep" opzoek qua gezinssamenstelling, opleiding en werksituatie. Als ik hoor welke vakanties er alleen al genoten worden, kan dit bedrag niet kloppen. Dus helemaal zeker hoe valide de vergelijking is, ben ik niet.
Wel is het leuk te zien dat ik het net zo goed doe als de rest (hoewel ik "gemiddelde uitgaven" als  een luxe leven ervaar, waarbij ik ook nog spaar en aflos). Mijn consuminderkant zegt acuut dat hier nog een hoop winst te halen moet zijn...

Verder kun je een rapport downloaden om je financien in overzicht te hebben. Dat werkt voor onze situatie niet goed. We hebben veel overboekingen tussen onze spaar- en betaalrekeningen, en die tellen allemaal mee....
Ook de mogelijkheid om inzicht in je vermogen krijgen, is niet heel goed ontwikkelt bij AFAS. Je kunt je vermogen op een paar plaatsen zien, maar echt goed overzicht heb je nergens. AFAS is duidelijk gemaakt voor kasstromen: wat komt er in  en wat gaat er uit. Dat kun je snel inzien, en daar kun je budgetten voor aanmaken. De app is ook alleen gericht op budgetten en de in-en uitstroom.

Al met al is AFAS een aanrader voor iemand die overzicht in zijn maandelijkse uitgaven wil hebben op een simpele manier. Dat lukt echt simpeler en overzichtelijker houdt met een minimum aan moeite.
Maar als je niet in het simpele plaatje past, of voor het grotere plaatje (vermogen) gaat, dan is het gauw veel werk om nog overzicht te houden. Jammer voor ons.

1 opmerking: