woensdag 1 april 2015

spaarhypotheek wegwerken- overzicht antwoorden - stap 3

Wat heeft onze hypotheekadviseuze geantwoord op mijn vragen?
1-Wat is het effect (looptijdverkorting) van een bijstorting (even groot als vorig jaar) in de vorm van aflossing op de hoofdsom?
2-wat is het effect (looptijdverkorting) diezelfde bijstorting als storting op het spaardepot?
3-wat is het effect (maandlastenverlaging) van diezelfde bijstorting als storting op het spaardepot?
4-wat zijn de laagste maandlasten waar ik ooit naartoe kan werken?

Ik heb haar antwoord hieronder gecopieerd, maar wel even anoniem gemaakt. Schuin heb ik wat commentaar toegevoegd om het toch nog helder te maken.
  1. "Bijstorten EUR <maximale bedrag> en de looptijd 3 jaar inkorten, zal de indicatieve premie xxx,- per maand bedragen. (volgens mij een verhoging van ca 20 euro)
  2. Bijstorten EUR  <maximale bedrag> en de looptijd gelijk houden, dan zal de indicatieve premie EUR 1xx,xx per maand bedragen. Dit houdt in dat de premies buiten de bandbreedte raken en dit is dan ook niet mogelijk om uit te voeren. 
  3. Wanneer u EUR  <maximale bedrag> aflost, zal het doelkapitaal van de Woonbalansspaarrekening ook met EUR  <maximale bedrag> (naar EUR xxx.xxx,-) worden verlaagd. De indicatieve premie zal dan EUR xxx,- bedragen. (net iets hoger dan de inleg toen ik begon) De bandbreedte zal hierdoor aan de hoge kan (indicatie 1:8,2) uitkomen. Dit is met het oog op renteherziening niet wenselijk.
  4. Op dit moment ziet het ernaar uit dat de hoogste jaarinleg ongeveer EUR xx.xxx,- is geweest. Bij een bandbreedte van 1:7, zal de laagste jaarpremie niet lager mogen zijn dan EUR x.xxx,xx. Op uw vorige polis lijkt het dat uw laagste jaarpremie EUR x.xxx,-- is geweest, omdat door een wijziging u geen volledig spaarjaar EUR 1xx,- per maand heeft betaalt.


Mmmmm. En wat betekent dit voor onze spaarhypotheek?
  • De mevrouw heeft niet begrepen dat ik als ik aflos, ik de looptijd wil verkorten. Ze heeft een antwoord over andere maandlasten gegeven. Helaas, geen prijs en geen punten gescoord! Ik wilde wat anders weten.
  • En bijstorten-en-de-maandlasten-verlagen kan al niet meer. Goed teken, dan is mijn spaarpot al bijna maximaal 
  • Het laatste punt gaat over de laagste premie die ik heb betaald. Dat zou de laagste premie = maandlast zijn die ik kan realiseren bij deze spaarhypotheek. Laat de laagste premie die ik heb betaald nou toevallig OK zijn ivm de stortingen die ik al heb gedaan. Heeft haar collega dat vorig jaar toch goed uitgerekend. Duh!
Wel bedenk ik me nu dat aflossen op de hoofdsom de rente verlaagt die ik over die jaren betaal. En wie weet kom ik dan wel in aanmerking voor een lagere rente. Daar zit ik namelijk maar duizend euro boven. Ik wil een paar duizend euro aflossen/bijstorten, dus wie weet kunnen we hier wel wat leuks mee doen.
Minder rente betalen is minder HRA. 

Maar er blijft nog steeds ook minder rente over die ik aan de bank moet (gaan) betalen. En daar gaat het me eigenlijk wel om.
Dus als die mevrouw weer belt, ga ik daar toch eens over praten.

Het enige wat me nog weerhoudt bij te storten-en-de-looptijd-te-verkorten, is het deflatie spook. Maar daarover later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten