maandag 2 maart 2015

OZB, zit het mee?

We kregen een aanslag gemeentebelastingen. Die komt altijd gelijk met de eerste blaadjes.
Het interessantste eraan vind ik altijd de WOZ waarde. Die zakt de laatste jaren. En dat klopt met de huidige huizenmarkt natuurlijk wel. Al wil ik het niet weten, want de WOZ waarde kon ik me toch niet echt herinneren. OostIndisch geheugen.

En het viel me tegen toen ik het bedrag zag. Ik had zelf het idee dat m'n huis meer waard was. Maar als ik eerlijk ben, kan ik de aankoopsprijs uit 2006 niet eerlijk vergelijken met de huidige markt. Dat hoopte ik toch nog wel. Of in ieder geval niet veel er onder. Maar mijn huis is nu 90% waard van die 2006 aankoopsprijs. Toch wel au.
(Ik doe een beetje moeilijk nu, maar ik durf geen getallen op het net te zetten. Privacy freakje. Geschift? Misschien wel. Maar ik hoop dat het zo nog wel te volgen is.)

Dus ook ik, rationeel als ik mezelf denk te zijn, ben zo'n overmoedige huiseigenaar die z'n huis hoger inschat dan de markt.
Want ja, mijn huis is natuurlijk mooi opgeknapt (nou, een beetje). En ik heb toen goed onderhandeld, dus dan is de daling relatief natuurlijk minder (misschien, maar dat merk je pas bij een verkoop, meissie). En nog zo wat argumenten, waarvan de waarde misschien waar is, maar of het stand houdt bij verkoop (in deze markt bijvoorbeeld)........

Dus laat ik nu maar even slikken en dit voorlopig voor waar houden. Dit is het. Nu. Slik.

En hoe erg is dat voor mij?
Niet erg. Gelukkig.

Ik had een hypotheek ooit genomen van 90% van de aankoopprijs. Maar daarvan heb ik een kwart afgelost in de eerste 5 jaar. Dus onderwater sta ik niet.
Waardoor verhuizen voor ons een optie blijft, in tegenstelling van misschien wel veel andere mensen.

Door alle consuminderblogs ben ik me des te bewuster dat ik me nu rijk kan prijzen met deze brief van de gemeente. En als ik rustig en goed kijk, zie ik dat ik op 93% zit ipv de 90% die ook nog best logisch had geweest. Dus het valt nog wel een beetje mee.
Goed onthouden voor volgend jaar?

6 opmerkingen:

  1. Ach buren van mij en ik zelf ook, hebben geregeld brieven naar de gemeente gestuurd dat de WOZ waarde te hoog is ingeschat. Wat mij betreft betaal ik liever niet teveel OZB. Als ik het zou willen verkopen, zijn er meer factoren die de uiteindelijke verkoopprijs bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak me er ook niet zo druk om, die WOZ waarde, de meeste huizen hier in de buurt werden voor een fiks hoger bedrag verkocht dan de WOZ waarde was.
    Dus je huis zal beslist meer waard zijn dan die WOZ. :)
    Fijne avond nog:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn WOZ waarde is een stuk lager dan waarvoor de huizen worden verkocht. Dus dat is goed nieuws. Maar zou je dan willen verhuizen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben benieuwd of ik ook in zo'n gunstige regio woon qua WOZ-vs-verkoopwaarde. Zou mooi zijn (maar ik reken mezelf niet graag rijk en de bank doet t ook niet).
    En ja, we zouden volgend jaar best wel willen verhuizen. Iets dichter bij werk zou ik fijn vinden. Al moet ik dan eerst werk vinden, dus wie weet wordt het wat later dat verhuizen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het zien he?? Als je naar de site gaat waar jouw OZB betaald moet worden? Althans bij mij gaat het zo. Daar staat nl hoe ze aan de WOZ komen, bij mij onder het kopje taxatie, vergelijkbare huizen in de omgeving die verkocht zijn, incl. woz-waarde en verkoopprijs :)

      Verwijderen
    2. betaalt dus :) En ik bedoel dus de de gemeentelijke belastingen maar dat had je vast wel begrepen.... :)

      Verwijderen