woensdag 10 september 2014

er meer uithalen via de andere kant

terwijl ik frambozen pluk voor mijn ontbijt, valt het me op dat ik me allerlei kanten op draai.
Ik heb namelijk gemerkt dat als ik gewoon pluk, ik allerlei frambozen mis.
Terwijl als ik de takken van onderen bekijken, of van opzij, ik nog allerlei rijpe, hele rijpe, zie hangen. Zo rijp dat ze vandaag vanzelf van de takken waren gevallen en ik ze dus morgen had gemist. (Buiten de ochtend-rek-oefeningen die ik zo tegelijk doe :-) )
En dat is met wel meer dingen in het leven zo: als je de zaak van meer kanten bekijkt, kun je er meer uithalen.
Dus lees ik consuminderblogs. Lees ik het financiele dagblad. Vraag ik advies aan familie, aan vrienden en zoek ik deskundigen in boeken en blogs.
Ik ben het onderhand gewend geraakt, en verbaas me zelfs over mensen in wie het niet opkomt om de zaak van meer kanten te bekijken. Ik kan alleen nu niet meer zeggen wat ik er meer uit haal door het van alle kanten te bekijken.

Hebben jullie voorbeelden van winst-door-het-van-meer-kanten-bekijken?

1 opmerking:

  1. Ja, die frambozen! Die groeien hier ook overal, in het wild. Als je half onder de struik gaat liggen, zit een ogenschijnlijk kale struik nog best vol! Er zijn zo veel wegen die naar Rome leiden. Met alleen boodschappen pakken uit de onderste schappen, of met alleen een 'financieel plan' of alleen maar wat bijverdienen, kom je lang niet zo ver als wanneer je al die dingen combineert tot iets wat het meeste bij jouw (gewenste) manier van leven past. En zo leer je steeds weer wat nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen